RODINA A OBČAN:
NÁKUPY A OCHRANA SPOTŘEBITELE

Pro spotřebitele jsou nákupy z hlediska právního docela jednoduché (výběr kvalitního zboží a kde na něj vzít, to už není otázka práva).

Spotřebitel je ten, kdo si kupuje věci pro sebe, pro domácí použití, nikoli k výkonu podnikatelské činnosti. Právní normy se týkají jednak kvalitativních parametrů zboží, dále označování zboží, přikládání návodů a v neposlední řadě také reklamací.

Nákup v obchodě

Při koupi zboží v obchodě samozřejmě jako právník musím doporučit vzít si účtenku, aby případně bylo možné prokázat nákup. Při nákupu v kamenném obchodě neplatí možnost zboží bez udání důvodů vrátit (odstoupit od smlouvy) - leda by se jednalo o marketingovou akci konkrétního obchodu (třeba v období Vánoc, pro případ nevhodného dárku). Právně vymahatelné to není, při nákupu v obchodě jste měli možnost si zboží prohlédnout a posoudit, zda je to “ono”. Zboží můžete reklamovat v případě, že není funkční, nemá všechny součásti, neodpovídá inzerovaným vlastnostem ap. V případě, že se vada projeví do šesti měsíců od nákupu, platí domněnka, že zboží bylo vadné už na počátku a kupující má nárok na výměnu, opravu nebo vrácení peněz, přičemž volba je na zákazníkovi. Nejzazší doba, kdy lze zboží reklamovat je dva roky od nákupu (pokud nebyla tato doba prodloužena z dobré vůle obchodníka). Reklamace se však nevztahuje na běžné opotřebení zboží. Obchodník má na vyjádření k reklamaci 30 dní. Pokud se vám nedaří zboží v kamenném obchodě reklamovat (nebo ho třeba k reklamaci ani nechtějí převzít) a jste přesvědčeni o oprávněnosti reklamace, můžete se obrátit na advokáta nebo na Českou obchodní inspekci.

Nákup zboží na internetu

Nákup zboží na internetu je charakteristický tím, že zákazník si v internetovém obchodě nemůže zboží osahat. Proto zákon umožňuje zákazníkovi bez udání důvodu odstoupit od kupní smlouvy a po prohlídce doma zboží vrátit. Lhůta pro odstoupení od smlouvy je 14 dnů ode dny, kdy bylo zboží z internetového obchodu doručeno. Zboží však nesmí být použité, a pokud k tomu došlo, obchodník může vrátit jen část původní ceny. Termín pro vrácení peněz je 14 dní, obchodník by měl vrátit peníze takovým způsobem, jak je dostal (na účet). Také nákup v internetovém obchodě lze reklamovat, pokud přestalo fungovat, nebo se ukázaly vady později. V případě, že zboží je vadné ihned po převzetí, je výhodnější odstoupit od smlouvy, zboží vrátit a mít do 14 dní peníze zpět. Pokud nefunkční zboží reklamujete, obchodník má opět 30 dní na vyjádření se k reklamaci, a pak má opět 14 dní na vrácení peněz, tedy, trvá to déle. Většina internetových obchodů má na svých stránkách vzor nebo formulář pro reklamaci i pro odstoupení od smlouvy. Pokud se vám nedaří zboží koupené v internetovém obchodě reklamovat, nebo se nemůžete dočkat vrácení peněz po odstoupení od smlouvy nebo uznané reklamaci, můžete se obrátit na advokáta.

Reklamační řád

Řada kamenných i internetových obchodů má reklamační řád, který upravuje podmínky a pravidla reklamace. Právník vám poradí, že žádný reklamační řád nesmí být v rozporu s občanským zákoníkem a ochranou spotřebitele, tedy reklamační řád nesmí přiznávat nebo omezovat práva, která jsou stanovena zákonem. Můžete se zde dočíst, kam zboží odeslat, jak ho zabalit ap. Reklamace však nesmí být odmítnuta, například proto, že zboží není k reklamaci zasláno v originální obale. Zboží musí být zasláno tak, aby se nepoškodilo, ale originální obal to být nemusí. K reklamovanému zboží advokát doporučuje přiložit kopii nákupního dokladu (paragon nebo faktura), a popsat reklamovanou vadu, a jaké řešení reklamace zákazník navrhuje, zda výměnu, opravu nebo vrácení peněz. Reklamační řád nesmí ani stanovit delší dobu pro vyřízení reklamace, než je zákonem stanovených 30 dní.